Zoeken

Collega Frederieke aan het woord;

Gepubliceerd op 29 januari 2019

Frederieke is Verpleegkundig Centralist Meldkamer Ambulancezorg (VCMKA) in Rotterdam-Rijnmond en is trots op haar werk en de regio. "We zijn er altijd!" 

Werken op de meldkamer is echt teamwork!
Als verpleegkundig centralist van de Meldkamer Rotterdam-Rijnmond (MKA) coördineer je vanaf de 21e verdieping van het World Port Center (WPC) in Rotterdam al het ambulancevervoer. Je neemt de telefoon aan van iedereen die belt voor ambulancezorg. Dit zijn 112-meldingen, maar ook ketenpartners zoals huisartsen en ziekenhuizen die bellen voor vervoersaanvragen. De 112 meldingen worden behandeld met behulp van een van de uitvraagprotocollen van het uitvraagsysteem ProQa. De verpleegkundig centralist verzameld zo snel mogelijk informatie, verwerkt dit in het meldkamersysteem, stuurt de juiste hulp en geeft de bijbehorende instructies aan de melder. De collega van de uitgifte koppelt na het uitvragen van het adres al direct een ambulance, nog voordat duidelijk is wat er precies aan de hand is. Als centralist werk je in een ploeg, samen met de brandweer en politie. Het werken op de meldkamer is dus echt teamwork!

Spannende en afwisselende functie
Voor ik VCMKA werd, heb ik eerst mijn HBO-Verpleegkunde in Rotterdam gedaan, hierna de CCU opleiding in het Erasmus MC en uiteindelijk in Bilthoven de opleiding tot Verpleegkundig Centralist. De acute zorg heeft mij altijd getrokken. Na vijf jaar gewerkt te hebben in het Erasmus MC besloot ik om een andere weg in te slaan en te starten op de meldkamer als verpleegkundig centralist. Eigenlijk wist ik toen nog heel weinig over deze functie, maar ik ben de uitdaging aangegaan. Ik werd direct enthousiast en heb nooit geweten dat deze functie bestond en ook niet dat deze zo spannend en afwisselend kon zijn. Nu werk ik inmiddels alweer drie jaar op de meldkamer en ga iedere dag met enorm veel plezier naar mijn werk!

Opleiding tot centralist
De opleiding tot VCMKA duurt ongeveer zeven maanden. In deze maanden doorloopt de student een traject van zes modules in de Academie. Tijdens de opleiding komen verschillende onderwerpen aan bod. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van activerende werkvormen. Theorie wordt afgewisseld met oefencasuïstiek die in de simulatiemeldkamer worden uitgespeeld. In de praktijk, op de meldkamer, wordt je gedurende de opleiding ingewerkt met de systemen, leer je meldingen aan te nemen en gedurende de opleiding wordt dit verder uitgebreid totdat de student aan het einde van de opleiding zelfstandig (112) meldingen kan aannemen en verwerken in het systeem.

Geen dag is hetzelfde!
Wat mijn werkdag zo leuk maakt? Geen dag is hetzelfde! Als ik op mijn fiets naar mijn werk zit weet ik nooit wat voor dag het gaat worden. Zelf woon ik in de stad Rotterdam en ben door mijn werk erg betrokken bij alle actualiteiten in de regio Rotterdam-Rijnmond. Bij grote evenementen in onze regio en de stad Rotterdam is de meldkamer de spin in het web. En dat ook nog van zo’n prachtige werkplek met uitzicht over de hele stad! Het verlenen van eerste telefonische zorg in een levensbedreigende situatie is een heel unieke vorm van hulpverlenen. Je hebt immers alleen je oren. Als centralist heb ik een heel belangrijke rol in het bepalen van de noodzaak en urgentie en zet ik medische hulpverlening op gang maar werk ik ook direct samen met de brandweer en politie. Ik kan allerlei meldingen krijgen. Van een cardiale patiënt tot een bevalling op de snelweg! Onderweg naar de melding praat ik de ambulancebemanning bij met eventueel aanvullende informatie. Daarnaast bewaak ik, uiteraard samen met mijn collega’s uit mijn ploeg, de beschikbaarheid van de ambulances en waarborg ik de paraatheid in onze regio om zo de aanrijdtijden voor spoedritten zo goed mogelijk te halen. Bij grote ongevallen en rampen starten wij de opschalingsprocedure en werken wij nauw samen met andere disciplines en ziekenhuizen. Snel handelen en samenwerken met mijn collega’s is iets wat ik erg leuk vind in deze functie.

Bijzondere meldingen
Aangeven wat het meest bijzondere is wat ik heb mee gemaakt vind ik lastig, want er zijn zoveel voorbeelden. Van een jong kind dat belt voor zijn vader die gereanimeerd moet worden –en hierin mij als centralist perféct helpt- tot een schietpartij in de stad. Bijzonder vind ik zelf altijd bevallingen. Zo heb ik ook een melding gehad van een man die belde voor zijn vrouw die aan het bevallen was in de auto op de A13 en met hoge snelheid door bleef rijden. Het gezin was vertrokken vanuit Den Haag - Ypenburg naar het Sint Franciscus Gasthuis toen de eerste weeën zich aandienden. De weeën werden echter steeds heftiger en de helft van het hoofdje kwam al naar buiten. Ik heb deze meneer geadviseerd zijn voertuig direct aan de kant te zetten en geholpen met –op een creatieve manier- de bevalling, de baby was er zo uit en werd in een jas gewikkeld. De baby was kerngezond!

De beste zorg voor de patiënt
Mijn uitdaging op de meldkamer is altijd om zo samen te werken met mijn ploeg dat de beste zorg voor de patiënt gegarandeerd wordt en hierin de veiligheid van de hulpverleners gewaarborgd blijft. Een goede communicatie hierin is de basis. Als ik bijvoorbeeld een melding heb van een slechte patiënt, knip ik met mijn vingers en mijn collega’s zijn alert en praten de eenheden aanrijdend direct bij en schakelen waar nodig andere disciplines of eenheden in. Het geeft een enorme kick als de samenwerking hierin met elkaar perfect verloopt!

Hoe de dag verloopt is niet te voorspellen
Op de meldkamer werken wij in ploegen. Het rooster is een zogenaamd ‘voorwaarts roterend’ rooster, een reeks van 7 diensten beginnen met dagdiensten, dan late diensten en tot slot nachtdiensten. Elke centralist heeft eigen werkplek. Tevoren is bepaald of je aan de aanname zit (meldingen aannemen en triëren) of aan de uitgifte (koppelen van incidenten aan ambulances en communiceren met hen). En dan is het wachten op een telefoontje. Een 112 melding of een telefoontje van collega’s uit ziekenhuizen of huisartsen. Hoe een dag verloopt is dus niet te voorspellen. Bij bijzondere evenementen zoals de marathon of oud en nieuw schaalt de meldkamer op en worden wij hierop voorbereid met behulp van draaiboeken met daarin de mogelijk te verwachten problemen. De GHOR maakt deze voor ons. Het kan zijn dat er dan meer meldingen komen over dat evenement, maar dat is nooit helemaal zeker. Een dag kan een heel andere wending nemen..

Wereldstad Rotterdam
Waarom werken bij voor Rotterdam-Rijnmond zo leuk is? Allereerst is het verzorgingsgebied van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de grootste van Nederland als alleen al gekeken wordt naar het aantal inwoners. Verder heeft de regio een van de grootste havengebieden ter wereld en de luchthaven Rotterdam, The Hague Airport met daar ook een van de 4 MMT’s van Nederland gestationeerd. In het gebied zijn ook veel (petro) chemische bedrijven gehuisvest. Via de complexe infrastructuur van snelwegen, tunnels, spoorwegen en pijpleidingen worden tal van gevaarlijke stoffen vervoerd. Je kunt wel zeggen dat de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond het kloppende hart is van de rampen- en crisisbeheersing in de regio. Daarnaast houd ik enorm van de wereldstad Rotterdam en alle activiteiten die georganiseerd worden. Op camerabeelden kunnen wij ook live meekijken met een groot aantal incidenten. Het voelt heel speciaal om zorg te mogen verlenen voor deze regio en ook de samenwerking met mijn collega’s is super! De Rotterdamse mentaliteit staat voorop. ‘We zijn er altijd’