Zoeken

Patiënten wederom zeer positief over ambulancezorg

Gepubliceerd op 12 mei 2020

Patiënten aan wie spoedeisende- en/of planbare ambulancezorg is verleend, waarderen deze zorg gemiddeld met een 9,1. Dit blijkt uit het tweede landelijke onderzoek van het Nivel naar ervaringen van patiënten met ambulancezorg. Patiënten beoordelen, net als in 2016, de kwaliteit van ambulancezorg als zeer hoog. De sector mag hieruit concluderen dat de kwaliteit van ambulancezorg in zeer ruime mate voldoet aan de verwachtingen die patiënten van ambulancezorg hebben.

Onverminderd goed

Han Noten, voorzitter Ambulancezorg Nederland: “We zijn ontzettend content met de mooie onderzoeksresultaten. Ze bevestigen dat patiënten ook echt ervaren waar wij als ambulancesector voor staan en gaan: tijdige, goede zorg voor onze patiënten verleend door hoogopgeleide professionals”. Patiënten beoordeelden de onderwerpen vervoer, bejegening, handelen en communicatie in 2019 net zo positief als in 2016. Noten: “De kwaliteit van de meldkamer ambulancezorg werd in de laatste meting echter nog hoger beoordeeld dan in voorgaande onderzoeken. Patiënten gaven aan dat meldkamercentralisten nog vaker vertellen wat de melder kan doen totdat de ambulance er is en dat ook op een begrijpelijke manier doen”.

AZRR

Voor planbare ambulancezorg is de patiëntwaardering voor AZRR uitgekomen op het rapportcijfer 9,0. Dit betreft een evenaring van het rapportcijfer uit het voorgaande CQI-onderzoek van drie jaar geleden. Voor spoedeisende ambulancezorg is het waarderingscijfer ten opzichte van het voorgaande onderzoek zelfs gestegen naar het rapportcijfer 9,3.

Kleine verbeterpunten

Uit het onderzoek komen ook kleine verbeterpunten naar voren. Zo gaven patiënten bijvoorbeeld bij de planbare ambulancezorg aan dat zij nog beter geïnformeerd kunnen worden over het tijdstip waarop zij vervoerd zullen worden. Daarnaast kan de afronding van de zorg bij de patiënt thuis nog beter. In 2016 kwamen deze punten ook naar voren. In spoedeisende situaties bepaalt de ambulanceverpleegkundige vaak naar welk ziekenhuis een patiënt wordt gebracht. Patiënten gaven hierover in het laatste onderzoek aan dat zij meer bij deze keuze betrokken willen worden.

Burgerplatform

De ervaringen van patiënten zijn voor dit patiëntervaringsonderzoek in kaart gebracht met de CQ-indexen (Consumer Quality Index) planbare- en spoedeisende ambulancezorg. Aanvullend hierop is een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd. Binnen dit gremium discussieerden burgers, met of zonder ervaring met ambulancezorg, over onderwerpen zoals communicatie, samen beslissen en samenwerking in de keten. Het Burgerplatform Ambulancezorg gaf waardevolle inzichten in de wensen en behoeften van patiënten. Het verslag van het burgerplatform is binnenkort beschikbaar op de site van Nivel en AZN.

Deelnemers onderzoek

Aan het patiënttevredenheidsonderzoek namen in totaal 4904 patiënten uit alle regionale ambulancevoorzieningen deel. Daarvan gaven 2945 patiënten hun mening over spoedeisende ambulancezorg en 1959 patiënten over planbare ambulancezorg.