Zoeken

Pilot meldkamer: Gerichtere zorg en vele ambulanceritten minder

Gepubliceerd op 21 december 2023

Op de 112-meldkamer Rotterdam-Rijnmond loopt een unieke pilot om bepaalde meldingen voor een ambulance direct te laten beoordelen door een arts of physician assistant (PA). De eerste resultaten zijn veelbelovend. In 94% van de overlegde ritten kan de patiënt gerichter verwezen worden naar de juiste zorg, zoals bijvoorbeeld de huisarts. Dit betekent dat er geen ambulance meer naar die melding gestuurd hoeft te worden.

Zaid Kassar“Als er een melding bij 112 binnenkomt, kan de meldkamercentralist ervoor kiezen om de melding door te zetten naar de arts of PA. Ook kunnen wij zelf meldingen terugbellen om deze te beoordelen,” zo legt Zaid Kassar uit (foto links). Hij is huisarts in Stellendam en medisch manager ambulancezorg bij Ambulance Rotterdam-Rijnmond (ARR) en draait in deze pilot mee op de meldkamer. “Wij hebben andere bevoegdheden dan een centralist en mogen zelf een medische diagnose stellen.”

Samen met Gerard Moerkerken is hij deze pilot eind 2022 gestart. Gerard is PA bij ARR en medisch adviseur van de meldkamer. Hij legt uit dat de 112-centralisten met ProQA werken. “Dit is een systeem waarbij je aan de melder allerlei vragen stelt en daar komt een advies voor hulpverlening uit. Het werk echt geweldig goed en snel bij acute noodgevallen. Maar vooral bij de twijfelgevallen en minder acute meldingen is er winst te behalen.”

Op dit moment zijn er 12 mensen op de Rotterdamse meldkamer die deze functie uit kunnen voeren. Zij nemen vijf avonden per week voor hun rekening. “We willen daar ook binnenkort de weekenden aan toevoegen. Uiteraard zou 24 uur een arts of PA op de meldkamer het beste zijn, maar dat is met de huidige personele bezetting niet haalbaar,” zo is Zaid realistisch.

Tevreden ‘klant’ en collega

De mensen die 112 bellen, zijn veelal tevreden met de nieuwe manier van werken. Gerard: “Dat was wel even spannend, maar we merkten al snel dat de patiënt voelt dat zij ons aan de lijn krijgen om nog gerichter voor de juiste zorg gaan. Dan is het niet erg als je moet melden dat er toch geen ambulance komt, maar dat hij of zij beter naar de huisarts kan gaan.” Andersom gebeurt ook. “Een enkele keer merk je dat er toch meer spoed bij een situatie vereist is. Dat kan.”

En voelen de centralisten van de meldkamer zich gepasseerd? “Niet meer,” reageert Zaid. “Ik wil voorop stellen dat zij experts op hun gebied zijn en ook gewoon de beste zorg willen leveren. In het begin was er even het gevoel dat de meldingen uit handen werden genomen. Maar inmiddels loopt het proces goed. Wij overleggen met elkaar en koppelen terug naar de centralisten waarom wij bepaalde keuzes hebben gemaakt. We doen dit echt samen!”

Gerard Moerkerken“En ook de ambulancecollega’s in het veld merken verschil,” zo vult Gerard aan. “Per melding is een ambulanceploeg ongeveer een uur bezig van begin melding tot afhandeling. We kunnen gemiddeld per dienst van een arts of PA zo’n 10 tot 12 ritten voorkomen.”

Landelijke interesse

Zaid wil duidelijk zijn over het doel van de pilot: “Niet puur het afschalen en minder ambulanceritten hoeven maken, maar echt de juiste zorg op de juiste plaats.” Gerard vult aan: “We hopen dat dit de standaard wordt in Nederland. Er moet iets veranderen in de zorg, ook hier is de druk enorm hoog. Deze pilot maakt echt een verschil om de juiste snelle hulpverlening te kunnen blijven bieden,” legt Gerard uit. “Andere veiligheidsregio’s in Nederland hebben interesse, dus we zijn hoopvol dat deze pilot de nieuwe manier van werken wordt in ons land.

Volgens Zaid zijn ook de zorgverzekeraars zeer geïnteresseerd in deze pilot om de acute zorg ook in de toekomst bereikbaar te houden. “Door de toegenomen vraag en de schaarste aan gespecialiseerde verpleegkundigen zijn nieuwe initiatieven noodzakelijk voor de toekomst. Dit vergt een andere vergoedingssystematiek waar de zorgverzekeraars graag in meedenken.”

Foto Meldkamer: Megin Zondervan
Foto Zaid Kassar: Lennaert Ruinen
Foto Gerard Moerkerken: Kevin Vervoort