Zoeken

Bijeenkomst met (voormalig) patiënten; “Een warme ontmoeting met de mensen die in de ambulance gelegen hebben”

Gepubliceerd op 24 juni 2024

In vervolg op een enquête onder patiënten die vervoerd werden met een ambulance voor middencomplexe zorg, is onlangs een groepsbijeenkomst georganiseerd. Het doel is om vanuit ervaringen van patiënten te kijken hoe de zorgverlening gewaardeerd wordt en waar mogelijk verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Diverse patiënten vertelden dat het allereerste contact met de spoedambulance was geweest. Op een later moment in hun herstel kwamen zij met een ambulance voor middencomplexe zorg in aanraking. Voor burgers is het niet altijd duidelijk wat het verschil is tussen de diverse type ambulances. Zij zien gewoon een ‘gele ziekenwagen’ arriveren met zorgzaam en deskundig personeel. Het mooie is dat ARR hierdoor niet alleen feedback op de middencomplexe ambulancezorg kreeg maar ook op spoedeisende, hoogcomplexe ambulancezorg. Beide vormen van ambulancezorg zijn zeer positief ervaren. Er waren veel complimenten en grote waardering voor het ambulancepersoneel! Zo werd verteld dat men zich als patiënt meteen in veilige handen voelt zo gauw het personeel binnenstapt. En ook dat het personeel bij elke handeling eerst goed uitlegt wat ze gaan doen.

“Ambulancemedewerkers nemen de leiding en dat voelt heel prettig in een situatie waarin je zo kwetsbaar bent.”

Patiënt

Ambulancecollega’s Esther, Mirjam en Maartje van de middencomplexe ambulancezorg sloten eveneens aan bij de bespreking. De toelichting vanuit hun dagelijkse praktijkervaring was erg verhelderend. Ook vertegenwoordigers namens de Patiëntenraad (en voormalig patiënten) Dick en Klazina namen deel aan de bespreking. Op deze manier houdt de Patiëntenraad aansluiting op de grotere groep patiënten om spreekbuis te zijn namens alle patiënten. De bijeenkomst werd voorgezeten door Mariëlle van Esch, onafhankelijk gespreksleider vanuit Zorgbelang Inclusief.

Naast alle lof en complimenten voor het ambulancepersoneel werden ook aandachtspunten benoemd. Bijvoorbeeld de lange wachttijd in het ziekenhuis wanneer je als patiënt wordt opgehaald voor een overplaatsing. Er is veel begrip onder patiënten voor de personeelskrapte en de hoge werkdruk. Echter, de communicatie over het ophaalmoment kan beslist beter. Wachten duurt vooral lang als je niet weet wanneer de ambulance komt. Anders kun je eerst bijvoorbeeld nog iets eten of een boek lezen. Nu zitten mensen klaar om opgehaald te worden, maar komt de ambulance soms pas na een paar uur.

“Medewerkers handelden doortastend en straalden rust en empathie uit.”

Patiënt

Een compleet verslag van deze bijeenkomst, inclusief aanbevelingen wordt uitgewerkt door Zorgbelang Inclusief. ARR gaat aan de slag met de verbeterpunten. We gaan voor een 9 of een 10!