Zoeken

Folder Mobiel Zorgconsult na succesvolle pilot nu op alle hoogcomplexe ambulances

Gepubliceerd op 6 februari 2025

Onze pilot met de Informatiefolder Mobiel Zorgconsult heeft het afgelopen half jaar bewezen succesvol te zijn. Na een proefperiode met onze Rapid Responders is het nu tijd om de Informatiefolder Mobiel Zorgconsult ook te gaan gebruiken op al onze hoogcomplexe ambulances. De informatiefolder is ontwikkeld voor patiënten die niet worden vervoerd, maar ter plaatse medisch zijn onderzocht door een ambulanceprofessional en eerste hulp hebben ontvangen. De folder is door Ambulance Rotterdam-Rijnmond (ARR) ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Patiëntenraad en de Professionals Advies Raad (PAR).

Wanneer ambulancezorg en wanneer niet?
De folder Mobiel Zorgconsult vervangt het eerdere EHTP (Eerste Hulp Ter Plaatse) formulier. “Enerzijds omdat de meeste overdracht naar onze ketenpartners digitaal verloopt. Anderzijds omdat we in de praktijk merkten dat een Mobiel Zorgconsult vragen opriep bij patiënten en familie” vertelt Floris Buitelaar, lid van de PAR en in dienst bij ARR als Verpleegkundig Specialist AGZ. Had men bijvoorbeeld onterecht 112 gebeld, en waarom wordt de patiënt niet naar een ziekenhuis gebracht? De nieuwe folder is eenvoudiger ontworpen en daarmee begrijpelijker voor de patiënt. Er wordt toelichting gegeven wat een Mobiel Zorgconsult inhoudt en is vormgegeven als handig ‘mapje’ waardoor er informatie bij kan worden gevoegd zoals bijvoorbeeld een hartritmestrook. Daarmee zit alle informatie voor de patiënt overzichtelijk bij elkaar.

Maatwerk advies voor de patiënt
Wanneer na medisch onderzoek ter plaatse vervoer van de patiënt niet noodzakelijk blijkt, schrijft de ambulanceprofessional in het hiervoor ontworpen kader op de voorkant van de folder een maatwerk advies voor de patiënt. “Bij dit advies is het vooral belangrijk wat een patiënt moet doen als gezondheidsklachten onverhoopt terugkeren of verergeren”, zo geeft Mark Preesman, als beleidsadviseur vanuit ARR betrokken bij dit project  aan. Ook is het belangrijk dat dit zorgadvies in eenvoudige taal wordt opgeschreven zodat bij wijze van spreken ook ‘Sjaan uit Zuid’ begrijpt wat er wordt bedoeld. Begrijpelijkheid en het vermijden van moeilijke medische termen of bijvoorbeeld Latijnse woorden, was één van de aanbevelingen van de Patiëntenraad.

Mobiele zorg
“Voor een patiënt is niet altijd duidelijk wat een mobiel zorgconsult inhoudt en dat na deskundig medisch onderzoek thuis blijven óók goede ambulancezorg is” zo geeft Floris aan. Door de professionalisering en steeds grotere deskundigheid van het ambulancepersoneel kunnen patiënten ter plaatse uitgebreid medisch onderzocht worden. Van alle spoedritten blijkt voor 30% van de patiënten geen vervoer nodig te zijn. Voor de patiënt zelf is dat minder belastend en de ambulance is weer sneller beschikbaar voor een nieuwe spoedrit. Mark vult  aan: “Wij brengen mobiele zorg naar de patiënt en als het medisch noodzakelijk is vervoeren we de patiënt naar een zorginstelling.” Ambulancezorg is maatwerk, waarbij voor iedere patiënt individueel wordt bekeken wat op dat moment de juiste zorg is. De juiste zorg kan dus ook een verwijzing naar de huisarts zijn, of de patiënt kan thuis blijven met een maatwerk zorgadvies.

QR-code naar andere talen
Op de voorkant van de folder is een QR-code opgenomen waarmee deze in een aantal andere veel voorkomende andere talen te lezen is zoals Engels, Frans, Arabisch, Turks en Marokkaans. We leven in een multiculturele samenleving en ARR wil een zo groot mogelijke groep patiënten bereiken. Op basis van praktijkervaringen in de eerdere pilot is nu ook Duits als taal toegevoegd.